8-А 07. 05; 8-Б 08. 05 2020 ( 1-й урок ) Зарубіжна література( 62 урок за календарним плануванням)
Добрий день. Перш ніж продовжити вивчення твору Р. Баха, прочитайте самостійно частину III твору за підручником, стор.278 - 280.
Яке враження справив на вас твір?
Домашнє завдання для тих, кого задовольнить оцінка 8 б. :
Тест для 8-Б за посиланням join.naurok.ua код доступу 627089
Тема уроку : Річард Бах "Чайка Джонаттан Лівінгстон". Ознаки притчі у творі. Алегоричні образи повісті. Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана
Стосовно домашнього завдання. Враховуються всі невиконані роботи. Чому не присилаєте сенкани?Добрий день. Перш ніж продовжити вивчення твору Р. Баха, прочитайте самостійно частину III твору за підручником, стор.278 - 280.
Яке враження справив на вас твір?
. Літературознавці визначають жанр твору як притчу.
-Що ж таке притча?
-Що ви знаєте про алегорію та алегоричні образи?
-Деякі критики називають твір Р. Баха філософською казкою? Чи погодитесь з таким трактуванням? Чому?
-Доведемо, що за жанром цей твір є повістю-притчею.
- Яким є текст за обсягом?(це твір малої форми)
- Про що сюжет?(в основі сюжету - розповідь, історія чайки, сюжет прямолінійний: не забігає наперед, щоб створити драматичне напруження, не повертається назад, щоб повідомити додаткові деталі;)
- Чи дійсно це твір лише про чайок?(насправді - про людей)
-Який головний прийом тут використовує автор?( головний художній прийом – алегорія)
- Однорідним є з міст тексту чи має символічний підтекст? (два плани змісту (I - текстовий - побудований на прямому розумінні фраз, які створюють текст (спроби Чайки опанувати фігури вищого пілотажу, досягти досконалості в польоті та передати свої знання учням ), II - символічний - побудований на символічних значеннях окремих слів.);
- Розглянемо композицію твору. Яка будова твору? (3 частини і епіграф)
- Яку роль грає в тексті авторський епіграф?( «Невигаданому Чайці-Джонатану, який живе у кожному із нас» ) Про що він спонукає задуматися? Напишіть відповідь на це запитання ( 5 - 7, ...10 речень ) після перегляду всього уроку та надішліть мені на email: trilenko17@gmail.com (з 07.05. по- -13.05). Робота на 12 б.
Перечитаємо уривок з І частини.
Був ранок, і золоті промені сонця вигравали на легких хвилях тихого моря. Десь за милю від берега закинув сіті рибальський човен, і звістка про це вмить долетіла до Зграї, що чекала сніданку. Ще мить — і тисячі чайок злетілися до човна, щоб вибороти собі якусь поживу. Новий день приніс нові клопоти.
А далеко від усіх, далеко від рибальського човна і від берега, вправлявся в польоті самотній птах — чайка Джонатан Лівінгстон. Він злетів на сто футів угору, опустив свої перетинчасті лапи, задер дзьоба, випростав уперед зігнуті крила і, хоч як це було боляче, силувався втримати їх у такому положенні. Випростані крила обтяжували рух, і він летів усе повільніше, поки шепіт вітру не стих у його вухах, а океан унизу не застиг на місці. Тоді він примружив очі, затамував подих і весь наструнчився в болісному зусиллі — ще трохи... на один дюйм... зігнути крила... Пір'я в нього стало дибки, він закляк у повітрі і впав. Чайки, як ви знаєте, ніколи не діють нерішуче і не зупиняються в польоті. Спинитися на льоту — це для чайки страшний сором, просто ганьба!
Але Джонатан Лівінгстон — який без тіні сорому знову й знову вигинав напружені крила, щоб летіти все повільніше, а потім спинитися на місці, — був незвичайним птахом.
Більшість чайок не завдають собі клопоту, аби дізнатися щось про політ, — хіба що найнеобхідніше: як долетіти від берега до їжі та повернутися назад. Для більшості чайок головне — їжа, а не політ. А для цієї чайки політ був важливішим за їжу. Джонатан Лівінгстон над усе любив літати.
-З якими образами знайомить нас автор на початку тексту?
- Що у них спільного, а що відмінного?
- Який художній засіб використовує автор, зображуючи Зграю та Самотню чайку ? (Система образів побудована на антитезі двох образів: сірої Стаї та Джонатана з його сімома учнями .)
-
-Переглянемо фрагмент екранізації.
-Чи легко даються Джонатанові знання?
- Чи передав режисер хвилювання чайки під час польоту?
- В які моменти фільму ви відчували себе на місці чайки? У чому проявилась майстерність режисера? Як йому це вдалося зробити?
- Знову звернемося до тексту.
-Як відноситься зграя до досягнень Джонатана? (епізод «коло ганьби»)
Тим часом Зграя збиралася на Велику Раду; та коли він приземлився, то побачив, що всі нібито чогось чекають. Так воно й було — чекали на нього.
— Чайко Джонатане Лівінгстон! Стань у середину!
Слова Старійшини звучали дуже врочисто. Виклик усередину кола означав чи страшну ганьбу, чи то найвищу шану. Коло Пошани — це честь, якої зазнали хіба що найславніші з ватажків. «Так, звісно, — подумав Джонатан, — сьогодні вранці вони бачили мій Прорив! Та мені не треба ніякої пошани. Я не хочу бути ватажком. Я тільки хочу поділитися тим, що відкрив, показати, який простір відкривається перед нами!» Він ступив уперед.
— Джонатане Лівінгстон, — мовив Старійшина, — стань перед очі твоїх товаришів, у Коло Ганьби!
Його наче вдарили дошкою. Коліна в нього ослабли, пір’я обвисло, у вухах зашуміло. У Коло Ганьби? Це неможливо! Прорив! Вони не розуміють! Вони помиляються, вони помиляються!
— ...За своє неподобне легкодумство, — гудів урочистий голос, — за те, що спаплюжив гідність і звичаї Народу Чайок...Виклик у Коло Ганьби означав, що його виженуть зі Зграї, засудять до самотнього життя на Далеких Скелях.
— ...Настане день, Джонатане Лівінгстон, і ти зрозумієш, що легкодумство тебе занапастило. Життя — це незбагненна таємниця, і нам досить знати одне: ми вкинуті до цього світу, щоб їсти і лишатися живими, поки зможемо.
Чайки ніколи не суперечать Великій Раді, та Джонатан усе-таки насмілився подати голос.
— Легкодумство? Браття мої! — вигукнув він. — Хто думає серйозніше, ніж чайка, що осягає сенс життя, його найвищу ціль? Ми тисячу років животіли заради того, щоб шукати риб’ячі голови, але ж тепер нам справді є для чого жити — щоб учитися, відкривати нове, бути вільними! Дайте мені тільки спробувати, дозвольте показати вам, чого я навчився...Зграя наче скам'яніла.
— Ти нам більш не брат, — нарешті промовили чайки одна по одній, а потім з поважним виглядом затулили собі вуха і повернулися до нього спинами.
- Розглянемо ілюстрацію В.Єрка до цього епізоду. Чи вдалося художнику передати дух ситуації і почуття Джонатана? Яку роль зіграла тут композиція ілюстрації?
-Чи підтримують його батьки?
- Як веде він себе, коли терпить поразку?( Перечитайте).
- Чому зграя робить його вигнанцем? Як закінчується І частина?( Перша частина зображує духовне пробудження незвичайної істоти, яка прагне змінити своє життя та не вдовольняється подіями буденного життя. Всі його дії не тільки не отримали підтримку Стаї, а й призвели до нерозуміння і вигнання. З відмовою від усього старого Джонатан закінчує своє земне існування.)
- Яким є час і простір в тексті? Де і коли відбуваються події? (події не визначені ні хронологічно, ні територіально: всі польоти проходять над якимось морем, тут і зараз);
-Що допомагають небеса зрозуміти Джонатанові? (Небеса допомагають Джонатану зрозуміти головне: «Я створений довершеним, мої можливості безмежні.,.» .. Досконало опанувавши техніку польоту, він підготував себе для злету в небеса, тобто для пізнання доброти та любові .)
- Для чого автор вводить в другу частину історію Флетчера? -Що вона нагадує? (Історія земної чайки Флетчера Лінда, - це історія земного життя Джонатана,Флетчер надмірно самовпевнений. Але головне він знаходить вчителя, який допомогає йому зробити крок вперед .)
-Що ми можемо сказати про індивідуалізацію образів? Детально чи схематично вони зображені?(Образи мало індивідуалізовані, намальовані дуже схематично.
-Узагальнимо шлях усіх чайок-вигнанців і покажемо , що у них спільного.
У них одна пристрасть - політ, одна доля: вигнання із Стаї - знаходження вчителя (гуру)- наполеглива праця - просвітлення (розуміння істини) - досягнення досконалості
-Коли у чайок з'являються імена.?(Дуже важлива деталь, що чайки здобувають ім'я та прізвище тільки тоді, коли стають вигнанцями, коли Стая проганяє їх, бо саме в цей момент вони здобувають свою індивідуальність і безсмертну душу)
Третя частина побудована на виявленні істинного розуміння суті польоту, що призводить до опозиції: учні - вчитель. Автор звертає увагу на те, що різниця між вчителем та учнем не велика, бо в головному їх інтереси спільні - вони вирішили розірвати кайдани, які їх з'єднують з повсякденною одноманітністю.
Розглянемо ілюстрації
-Як зображена краса польоту Чайок в різних видах мистецтва?
- Чому, не зважаючи на вигнання , Джонатан все ж повертається до зграї? Що він зрозумів? (він пізнав справжнє почуття любові)
Таким чином, композиція твору, яка складається з трьох частин, відображає
три ступені духовного вдосконалення Джонатана Лівінгстона:
- 1. усвідомлення істини, ідеї свободи;
- 2. досягнення досконалості;
- 3. прагнення поділитися знанням вищої істини з учнями, щоб вони також втілили її в життя.
-Чи є в тексті повчання і в яких рядках воно виражене? (наявність моралі) філософський зміст дуже глибокий і має бути розгаданий читачем, і кожен читач може зрозуміти його по-своєму і винести для себе певні уроки: самовдосконалення, любові, доброти, пізнання тощо...
-То що ж хотів автор нам сказати в епіграфі до тексту?
-
Висновок. Оповідання «Чайка Джонатан Лівінгстон» принесла своєму авторові світову популярність і любов читачів різних країн. Він став символом безмежних можливостей того, хто вміє мріяти, вірить у досконалість і любить життя. І хоч людина не має крил, як чайка, але почуття крилатості - постійного самовдосконалення, прагнення до високої мети – це і є справжній сенс життя. Це стверджує і відома українська поетеса Ліна Костенко у вірші «Крила» (відеозапис. Читає Б.Ступка):
Що б ви відповіли на запитання Л.Костенко «Нащо крилатим грунт під ногами?..
Насупний урок сьогодні, тобто за розкладом.
Домашнє завдання для тих, кого задовольнить оцінка 8 б. :
Тест для 8-А за посиланням join.naurok.ua код доступу 576572
Активно до 16.00 08.05!Тест для 8-Б за посиланням join.naurok.ua код доступу 627089
Активно до 16 00 09.05
Немає коментарів:
Дописати коментар