середа, 6 травня 2020 р.

8-А 07. 05; 8-Б 08. 05 2020 ( 1-й урок )   Зарубіжна література( 62 урок за календарним плануванням)

Тема уроку : Річард Бах "Чайка Джонаттан Лівінгстон". Ознаки притчі у творі. Алегоричні образи повісті. Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана

Стосовно домашнього завдання. Враховуються всі невиконані роботи. Чому не присилаєте сенкани? 

Добрий день. Перш  ніж продовжити вивчення твору Р. Баха, прочитайте самостійно частину III твору за підручником, стор.278 - 280.

Яке враження справив на вас твір?

Літературознавці визначають жанр твору як притчу. 
-Що ж таке притча? 
-Що ви знаєте про алегорію  та алегоричні образи? 
-Деякі критики    називають твір Р. Баха філософською казкою? Чи погодитесь з таким трактуванням? Чому?
-Доведемо, що за жанром цей твір є повістю-притчею.
- Яким є текст за обсягом?(це твір малої форми)
- Про що сюжет?(в основі сюжету - розповідь, історія чайки, сюжет прямолінійний: не забігає наперед, щоб створити драматичне напруження, не повертається назад, щоб повідомити додаткові деталі;)
- Чи дійсно це твір лише про чайок?(насправді -  про людей)
-Який головний прийом тут використовує автор?( головний художній прийом – алегорія)
- Однорідним  є  з міст тексту чи має символічний підтекст?  (два плани змісту (I - текстовий - побудований на прямому розумінні фраз, які створюють текст (спроби Чайки опанувати фігури вищого пілотажу, досягти досконалості в польоті та передати свої знання учням ), II - символічний - побудований на символічних значеннях окремих слів.);
- Розглянемо композицію твору. Яка будова твору? (3 частини і епіграф)
- Яку роль грає в тексті  авторський  епіграф?( «Невигаданому Чайці-Джонатану, який живе у кожному із нас» ) Про що він  спонукає задуматися? Напишіть відповідь на це запитання ( 5 - 7,  ...10 речень ) після перегляду всього уроку та надішліть мені на email: trilenko17@gmail.com 07.05.   по- -13.05).  Робота на 12 б.
Перечитаємо  уривок з  І частини.                                                

      Був ранок, і золоті промені сонця вигравали на легких хвилях тихого моря. Десь за милю від берега закинув сіті рибальський човен, і звістка про це вмить долетіла до Зграї, що чекала сніданку. Ще мить — і тисячі чайок злетілися до човна, щоб вибороти собі якусь поживу. Новий день приніс нові клопоти.
А далеко від усіх, далеко від рибальського човна і від берега, вправлявся в польоті самотній птах — чайка Джонатан Лівінгстон. Він злетів на сто футів угору, опустив свої перетинчасті лапи, задер дзьоба, випростав уперед зігнуті крила і, хоч як це було боляче, силувався втримати їх у такому положенні. Випростані крила обтяжували рух, і він летів усе повільніше, поки шепіт вітру не стих у його вухах, а океан унизу не застиг на місці. Тоді він примружив очі, затамував подих і весь наструнчився в болісному зусиллі — ще трохи... на один дюйм... зігнути крила... Пір'я в нього стало дибки, він закляк у повітрі і впав. Чайки, як ви знаєте, ніколи не діють нерішуче і не зупиняються в польоті. Спинитися на льоту — це для чайки страшний сором, просто ганьба!
Але Джонатан Лівінгстон — який без тіні сорому знову й знову вигинав напружені крила, щоб летіти все повільніше, а потім спинитися на місці, — був незвичайним птахом.
Більшість чайок не завдають собі клопоту, аби дізнатися щось про політ, — хіба що найнеобхідніше: як долетіти від берега до їжі та повернутися назад. Для більшості чайок головне — їжа, а не політ. А для цієї чайки політ був важливішим за їжу. Джонатан Лівінгстон над усе любив літати.
-З якими    образами знайомить нас автор на початку тексту?
- Що у них спільного, а що відмінного? 
- Який художній  засіб використовує автор, зображуючи Зграю та Самотню чайку ? (Система образів побудована на антитезі двох образів: сірої Стаї  та Джонатана з його сімома учнями .)

-
-Переглянемо фрагмент екранізації.

                                           
-Чи  легко  даються Джонатанові знання?
- Чи передав  режисер  хвилювання чайки під час польоту?
- В які моменти фільму ви відчували себе на місці чайки? У чому проявилась майстерність режисера? Як йому це вдалося зробити?

- Знову звернемося до тексту.
-Як відноситься зграя до  досягнень Джонатана? (епізод «коло ганьби»)
Тим часом Зграя збиралася на Велику Раду; та коли він приземлився, то побачив, що всі нібито чогось чекають. Так воно й було — чекали на нього.
— Чайко Джонатане Лівінгстон! Стань у середину!
Слова Старійшини звучали дуже врочисто. Виклик усередину кола означав чи страшну ганьбу, чи то найвищу шану. Коло Пошани — це честь, якої зазнали хіба що найславніші з ватажків. «Так, звісно, — подумав Джонатан, — сьогодні вранці вони бачили мій Прорив! Та мені не треба ніякої пошани. Я не хочу бути ватажком. Я тільки хочу поділитися тим, що відкрив, показати, який простір відкривається перед нами!» Він ступив уперед.
— Джонатане Лівінгстон, — мовив Старійшина, — стань перед очі твоїх товаришів, у Коло Ганьби!
Його наче вдарили дошкою. Коліна в нього ослабли, пір’я обвисло, у вухах зашуміло. У Коло Ганьби? Це неможливо! Прорив! Вони не розуміють! Вони помиляються, вони помиляються!
— ...За своє неподобне легкодумство, — гудів урочистий голос, — за те, що спаплюжив гідність і звичаї Народу Чайок...Виклик у Коло Ганьби означав, що його виженуть зі Зграї, засудять до самотнього життя на Далеких Скелях.
— ...Настане день, Джонатане Лівінгстон, і ти зрозумієш, що легкодумство тебе занапастило. Життя — це незбагненна таємниця, і нам досить знати одне: ми вкинуті до цього світу, щоб їсти і лишатися живими, поки зможемо.
Чайки ніколи не суперечать Великій Раді, та Джонатан усе-таки насмілився подати голос.
— Легкодумство? Браття мої! — вигукнув він. — Хто думає серйозніше, ніж чайка, що осягає сенс життя, його найвищу ціль? Ми тисячу років животіли заради того, щоб шукати риб’ячі голови, але ж тепер нам справді є для чого жити — щоб учитися, відкривати нове, бути вільними! Дайте мені тільки спробувати, дозвольте показати вам, чого я навчився...Зграя наче скам'яніла.
— Ти нам більш не брат, — нарешті промовили чайки одна по одній, а потім з поважним виглядом затулили собі вуха і повернулися до нього спинами.

- Розглянемо ілюстрацію В.Єрка до цього епізоду. Чи вдалося художнику передати дух ситуації і почуття Джонатана? Яку роль зіграла тут композиція ілюстрації?

-Чи підтримують його батьки?
- Як веде він себе, коли терпить поразку?( Перечитайте).
- Чому зграя робить його вигнанцем? Як  закінчується І частина?( Перша частина зображує духовне пробудження незвичайної істоти, яка прагне змінити своє життя та не вдовольняється подіями буденного життя. Всі його дії не тільки не отримали підтримку Стаї, а й призвели до нерозуміння і вигнання. З відмовою від усього старого Джонатан закінчує своє земне існування.)
- Яким є час і простір в тексті? Де і коли відбуваються події? (події не визначені ні хронологічно, ні територіально: всі польоти проходять над якимось морем, тут і зараз);

-Що допомагають небеса зрозуміти Джонатанові? (Небеса допомагають Джонатану зрозуміти головне: «Я створений довершеним, мої можливості безмежні.,.» .. Досконало опанувавши техніку польоту, він підготував себе для злету  в небеса, тобто  для пізнання  доброти та любові .)
- Для чого автор вводить в другу частину історію Флетчера? -Що вона нагадує(Історія земної чайки Флетчера Лінда,  - це історія земного життя Джонатана,Флетчер надмірно самовпевнений. Але головне він знаходить вчителя, який допомогає йому зробити крок вперед .)



-Що ми можемо сказати про індивідуалізацію образів? Детально чи схематично вони зображені?(Образи мало індивідуалізовані, намальовані дуже схематично.
-Узагальнимо шлях  усіх чайок-вигнанців  і покажемо , що у них спільного.
У них одна пристрасть - політодна доля: вигнання із Стаї - знаходження вчителя (гуру)- наполеглива праця  - просвітлення (розуміння істини) - досягнення досконалості
оли у чайок з'являються імена.?(Дуже важлива деталь, що чайки здобувають ім'я та прізвище тільки тоді, коли стають вигнанцями, коли Стая проганяє їх, бо саме в цей момент вони здобувають свою індивідуальність і безсмертну душу)
 Третя  частина  побудована  на  виявленні  істинного  розуміння  суті  польоту, що призводить до опозиції: учні - вчитель. Автор звертає увагу на те, що різниця між вчителем та учнем не велика, бо в головному їх інтереси спільні - вони вирішили розірвати кайдани, які їх з'єднують з повсякденною одноманітністю.
Розглянемо ілюстрації 
-Як зображена краса польоту Чайок в різних видах мистецтва?
Чому, не зважаючи на вигнання , Джонатан все ж повертається до зграї? Що він зрозумів? (він пізнав справжнє почуття любові)
Таким чином, композиція твору, яка складається з трьох частин, відображає
три ступені духовного вдосконалення Джонатана Лівінгстона:
- 1. усвідомлення істини, ідеї свободи;
- 2. досягнення досконалості;
- 3. прагнення поділитися знанням вищої істини з учнями, щоб вони також втілили її в життя. 
-Чи є в тексті повчання і в яких рядках воно виражене? (наявність моралі)  філософський  зміст дуже глибокий і має бути розгаданий читачем, і кожен читач може зрозуміти його по-своєму і винести для себе певні уроки: самовдосконалення,  любові,  доброти,  пізнання тощо...   

-То що ж хотів автор нам   сказати в епіграфі до тексту?
-  
Висновок. Оповідання «Чайка Джонатан Лівінгстон» принесла своєму авторові світову популярність і  любов читачів  різних країн. Він став символом безмежних можливостей того, хто вміє мріяти, вірить у досконалість і любить життя. І хоч людина не має крил, як чайка, але почуття крилатості - постійного самовдосконалення, прагнення до високої мети – це і є справжній сенс життя. Це стверджує і відома українська поетеса Ліна Костенко у вірші  «Крила» (відеозапис. Читає Б.Ступка):

Що б ви відповіли на запитання Л.Костенко  «Нащо крилатим грунт  під ногами?..  
Насупний урок сьогодні, тобто за розкладом.

Домашнє завдання для тих, кого задовольнить оцінка 8 б. :
Тест для 8-А  за посиланням join.naurok.ua код доступу 576572
Активно до 16.00 08.05!
Тест для 8-Б  за посиланням join.naurok.ua   код      доступу   627089                                                                                                                                  
Активно до 16 00     09.05







Немає коментарів:

Дописати коментар